Ha a marketing eszköztárából valaminek igazán van gyakorlati értéke egy kézműves számára, akkor az a konkurencia és piacelemzés. Minden alkotómunka, amit anélkül kezdesz meg, hogy komolyan elemeznéd a konkurenciádat és a piacodat: hobbizás, nem pedig pénzkereset. Ha fellépsz a kézműves vállalkozások képzeletbeli színpadára, tudnod kell hányan állnak rajta és hogy kilátszol-e a tömegből.
Hagyjuk meg a tankönyveknek a konkurencia fogalmán való rágódást, és azokat a hosszú értekezéseket, amelyek inkább elméleti síkon közelítik meg a témát. Az ilyen esszékből a végén mindig valami olyasmi derül ki, hogy valakinek konkurenciája van, másnak meg versenytársa, és az a legjobb, ha nem is nevezzük nevén és rá se nézünk.
Arra bátorítalak, egyetlen egyszer nézzél rá a konkurenciádra, de akkor jó alaposan: ez az a pillanat legyen, amikor megszületik a döntés a fejedben hogy pénzt szeretnél kérni az alkotásaidért.
Gondolhatsz persze sok mindent:
Én azt gondolom, hogy ezek a kiskapuk csak arra jók, hogy menjünk körbe-körbe:
Miért jó, ha elemzed a piacodat? Engedd meg, hogy erre a kérdésre egy idézettel válaszoljak. Ennél szebben és érthetőbben nem tudom leírni:
“Képzeljünk magunk elé egy piaci univerzumot, amely kétfajta óceánból áll: vörös óceánokból és kék óceánokból. A termékek tömgáruvá válnak, a késhegyig menő verseny folytán pedig a vörös óceánok vértől vöröslenek. A kék óceánokat ezzel ellentétben a még érintetlen piacok jellemzik. Nagy többségüket a vörös óceánokon belülről alkotják meg a létező iparágak határainak kitolásával. A kék óceánokban a versenynek nincs lényeges szerepe, mivel a játékszabályokat még meg sem alkották.”
(W. Chan Kim-Renée Mauborgne: Kék óceán stratégia)
Amikor ezt évekkel ezelőtt először olvastam, nem hittem abban, hogy túl sok kék óceán van. Azóta sokszor volt már alkalmam ötleteken gondolkodni, piacokat elemezni, és rájöttem, hogy mindig van kék óceán. Addig kell kutatni, kérdéseket feltenni, vásárlókkal beszélgetni, amíg el nem oszlik teljesen a köd, és meg nem látja az ember a lehetőséget. Amíg egy csöpp bizonytalanság van, nem szabad feladni.
Időigényes munka? Az.
Megéri? Nagyon.
Miért? Ha megvan a nagy ötlet, úgy fogsz haladni a marketing munkákkal, mint kés a vajban, és az eladás nem lesz többé nyűg, és nem is visz el annyi időt.
Ha elolvastad az eddigi bejegyzéseimet, és még mindig itt vagy, akkor egyrészt gratulálok, szerintem sokan lemorzsolódtak. 🙂 Másrészt lehet, hogy forog körülötted a világ, és kellene valami kapaszkodó, merre indulj el. Gyere a klubba, a csapatban sok segítséget kaphatsz: