Kézműves marketing

4 módja annak, hogyan tehet téged jobb kézművessé a marketing

Addig, amíg kedvtelésből alkot valaki, majdnem mindegy, mit készít. Ha szép, mindenki dicséri, és a családtagok, barátok örömmel fogadják ajándékba.

Próbáltad már valaha ELADNI, amit készítettél? Rögtön minden megváltozik. Ami addig mindenkinek tetszett, arra most nehéz vásárlót találni. Amiről addig azt hitted, milyen jópofa, abban most kételkedsz, és arra gondolsz, a kutyának se kell. Illetve, mégis. Mi van, ha csak egy kicsit olcsóbban adnád? Ötezerért nem kell? Mondjuk háromért? Na jó, de kettőezernél semmiképp sem mész lejjebb!

Így már van vevő. Egy, aztán még egy. Nem lesz éppen milliós megrendelés belőle, de legalábbis megyeget. Hamar rájössz azonban, hogy ennyiért nem éri meg az a sok óra munka. Hirtelen elkezdesz azon gondolkodni, mennyi is az órabéred az irodában/az iskolában/a boltban/ a bárhol, ahol főállásban dolgozol. Kiszámolod, és rájössz, hogy az egyetlen, ami miatt bejönne neked a főállású kézművesség, az az, hogy ezt legalább szereted csinálni. Igaz, nem fizetik meg…

kézműves marketingHa eljutottál már valaha idáig ebben a gondolatmenetben, akkor most állj itt meg velem egy pillanatra. Vizsgáljuk meg közelebbről, mi az, amit a helyedben egy nagy cég tenne, aki el akar valamit adni. A nagy cég tervezni fog az elején, nem gyártani. Gondolkodni fog, és kiindulópontja valószínűleg nem az lesz, hogy mit szeretnek a fiúk a gyárban készíteni, 🙂 hanem hogy mire van igénye az embereknek, mi az, amit megvennének. Ezt a folyamatot, ami így indul, és eladásba, visszatérő vevőkbe és lelkes ajánlókba torkollik, ezt hívjuk leegyszerűsítve marketingnek.

Nézzük tehát, milyen módon tehet téged jobb kézművessé a marketing:

  1. Megérted, hogy nem kell mindenkire hajtanod, elég, ha fókuszálsz, és csak egy adott célcsoporthoz szólsz. Ettől nyugodtabb leszel, mert egy jól meghatározott célcsoportot olcsón el lehet érni, könnyű megszólítani őket, és egyszerű márkanevet, szlogent és reklámot kitalálnod. Emiatt pedig nagyobb lelkesedéssel fogsz foglalkozni az alkotással, és nem rabolja el az idődet az értékesítés.
  2. Megtanulsz a vásárló fejével gondolkodni. Ettől lesz az, hogy a célcsoportod az első perctől érti, szereti és akarja az alkotásodat. Ezért öröm lesz számodra minden perc, amit a célközönségeddel töltesz, és nem érzed többé kínosnak az eladást.
  3. Mire megtalálod a saját célközönségedet, addigra úgy fogsz ismerni mindenkit, aki hasonló termékeket készít, mint a tenyeredet. Nem fogod többé azt hinni, hogy nincs konkurenciád, miközben van (igen, kutatásunk alapján azt kell mondjam, a legtöbb kézműves nincs tisztában azzal, kik a versenytársai). Tudni fogod, hogy eddig ki volt a konkurenciád, és azt is, hogyan előzd meg. Ezután mindig ő fog másolni téged, nem te őt, és mire eljut odáig, hogy lemásoljon, te már előrébb léptél kettőt. Ezért sosem kell többé leáraznod a munkáidat azért, hogy egyáltalán valaki megvegye.
  4. A piackutatásnak és a célközönséggel való élénkebb párbeszédednek is köszönhetően több lábon fogsz állni: nem csak kézműveskedsz, de tanítod is, vagy a hozzávalókat forgalmazod, vagy “csináld magad” készleteket állítasz össze, stb. Élvezni fogod, hogy bár csak egyfajta technikával vagy termékcsoporttal foglalkozol, de azt teljes szélességében elsajátítottad, és szakértője lettél. Ez lehetővé teszi számodra, hogy tényleg megélj abból, amit igazán szeretsz.

Ismerek olyan kézművest, aki a fenti lista láttán csak legyint. “Áhh, ez a marketing egy humbug. Szemfényvesztés.” Sokan gondolják úgy, a marketing arra való, hogy eladjuk az embereknek azt, ami nem kell nekik, és ezért látványosan elhatárolódnak attól, hogy ők is ilyen eszközökhöz nyúljanak. A helyzet az, hogy a marketing tényleg csak egy eszköz, amit lehet jóra meg rosszra is fordítani. Kihagyni is lehet, de akkor számolni kell azzal a kockázattal, hogy a hobbi csak hobbi marad, nem lesz belőle megélhetés, és a játék csak babra megy, nem valódi pénzre.

Neked mikor van a heti marketing értekezleted saját magaddal? Még sosem volt? Akkor itt az ideje, hogy bevezesd! 😉

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!